5 Soma til Santander - and bye Spain

Siste etappe. Våknet til regn søndag morgen, og bestemte oss for å vente med både frokost og avgang. Det var meldt om bedre vær seinere på dagen. Nydelig ”tostada” med kaffe til frokost, og plutselig hadde regnet tatt ei pause. Vi fikk på regnjakke og sekk og startet nedover mot ferjestedet.

IMG 1502 312

Distansen i dag var ikke lang, ca 700 m! Krysningen av elva/sundet inn til Santander foregår med en forholdsvis liten båt, og det er så grunt at båten må snegle seg fram mellom grunnene. Her må du virkelig være kjent!

Vel over på andre siden i Santander, tok vi farvel med de gule pilene for denne gang, og fulgte GPS opp til hotellet.

IMG 9227 290

Vi hadde fått et kjempetilbud på ei suite på Palacio del Mar, stor stue, stort soverom, stor balkong og bad for 57 euro per natt. Eneste minus er at det ligger litt utenfor sentrum, i et område kalt «El Sardinero”, og det tar ca ti min å gå ned til stranda.

Mens vi ventet på å få rommet vårt, tok vi en tur ned til strandpromenaden. Det var jo perfekte forhold for surfing i går, i hvert fall for de yngste. Lunsjen ble i kafeteriaen på hotellet, nok en gang «quattro formaggio (4 oster) pizza».

Santander er en havneby på nordkysten av Spania som er administrasjonssenter i den selvstyrte regionen Cantabria mellom Asturias i vest og Baskerland i øst. Byen ligger ved Biscayabukta og har omtrent 180 000 innbyggere, omtrent en tredel av regionens innbyggere.

Det var slutten på vår høstferie på Camino Norte i år. Mer bilder og beskrivelse av Santander får vi ta neste gang vi kommer tilbake for fortsette vandringer videre vestover.

4. Noja til Somo

Soloppgang sett fra senga - fin måte å starte dagen

Stort sett gikk vandringen i dag på asfaltveier, og det er ikke bra for beina mine så seint i vandringa. Da vi støtte på andre pilegrimer ved Castillo som hadde fått nyss om en buss som gikk til Barayo, hoppa vi på den ideen. Etter Barayo, som er ei kirke og intet annet, gikk vi fem km til til Guirness. Et par pensjonater/kafeer og herberge. Vi fortsatte 3 km på asfaltveier til Galizano. Vi skulle bo på et surfested, med bar og restaurant. Og i og med at det var noen km utenfor sentrum, var det flott å kunne gå i restauranten og bestille middag. Men,nei...... de serverte ikke middag, men de hadde en veldig god frokost.......Enden på visa var at vi fikk låne to sykler for å dro ned til «byen» for å spise middag, og der fikk vi problemet at vi var for tidlig ute. Kjøkkenet åpner ikke før kl 20.00. Vi ville jo helst komme oss tilbake før mørket kom. Det løste seg hos vertshuset tvers over veien. Så fikk vi litt ekstra trim i dag også. Langre beach surf logde er et flott sted, med nye rom, flott bad, og en liten plass uten rommet. Det er også bar på stedet. Men lite personale - vi  måtte sette nøkkelen igjen i døra og forlate stedet uten den fantastiske frokosten, kl 08.15. Kanskje pilegrimer og surfere lever i forskjellige tidssoner?

Lørdag morgen, etter en flott frokost hos ei dame som har et sted for surfere som heter ‘HAVE A NICE DAY, eller H.A.N.D.’, gikk vi ned til stranden I Loredo  (ca 3 km) vandret barefot i sanda. Det var gått å kjenne sand mellom tærne. De siste to dagene har vi vandret i «Surfer’s Paradise»; det er langt flere surfere enn pilegrimer, men så er det noen av de bedre surfestrendene i Europa vi har gått forbi.

I Somo gikk vi rett opp fra stranden til Hotel Neve, hvor vi fikk et loftsrom i tredje etasje. Så nå ligger her og slapper av, hører på duskregnet og gleder oss til middag kl 20.00.

3. Bilbao til Castro Urdiales

67F1C0B4 3020 474D BB42 7729359389A7 213 600 400 80

Etter å ha tilbragt to fine roligere dager i Bilbao, var det tid for å komme seg ut på veien igjen. Bilbao har plenty av kultur å vise fram, men mye er stengt på mandager, og mandag var selvfølgelig hviledagen vår. Tirsdag morgen tok vi toget til Portugalete. Det er altfor hard for føttene å gå for mye på asfalt, og en måte å spare de på, er å bruke offentlig transport inn og ut av de største byene. Fra der tok vi bussen til La Arena og begynte å gå der. Den første stranda vi kom til, var et tydelig surfers’ paradise. De lå på rekke og rad ute i vannet og ventet på den perfekte bølgen!

Det er langt flere alternative ruter her enn på noen annen pilegrimsled jeg har vært. Vi valgte den som gikk helt ute ved havet, men høyere opp. Ved Pobema, like etter La Arena, var veien stengt og vi fikk beskjed om den var stengt pga ras. Heldigvis fikk vi kontrabeskjed fra ei gruppe syklister som kunne fortelle at det var tre måneder siden raset, og alt var reparert nå.

Avslutningen på vandringen var gjennom en 800 lang tunnel, for syklister og fotgjengere.

2. Zarautz til Deba

Etappen fra Zarauzt til Deba startet med en heftig diskusjon: skulle vi følge den opprinnelige Caminoen eller gå på boardwalk’en ved strandkanten de første 4 km. For meg en no-brainer, men reisefølge mitt liker seg best i skogen, og i oppoverbakker. Heldigvis fikk jeg velge, spesielt med tanke på hva som kom senere på dagen.

9DD070F1 4C1B 4E65 A937 12316A429CB2 214 600 450 80

I Getaria ble det ei lita kaffepause, før vi satte kursen opp mot den opprinnelige Caminoen. Her ligner landskapet og leden mye på den vi har gjennom Gudbrandsdalen, men jeg vil påstå at bakkene er brattere og lengre her. Flott utsikt over havet hele veien.

Deba ligger så bratt i terrenget at de har bygget heis midt i byen, slik at innbyggerne lettere skal komme seg ned til byen og tilbake. Da vi ankom, var det en årlig baskisk festival på gang, noe vi hørte hele natta. På vei ned til Deba er det så bratt at det er satt opp tau og rekkverk til å holde seg i, jeg skalv i beina da jeg kom ned, klarte nesten ikke gå et skritt. Selv om det var en lang og bratt etappe, vil det oppveies av utsikten og det flotte landskapet.

1. Fra Gudbrandsdalen til nord-Spania

Det er ikke bare, bare å komme seg fra midt i Gudbrandsdalen til nord i Spania. Vi startet med 06:29 toget fra Ringebu og var inne på Gardermoen 09:04, Flyet skulle gå 12:15, og vi hadde litt ekstra tid, og reisefølget mitt bestemte seg for en rask hårklipp. Muligheten finner du opp trappa rett før utenlandsflygninger.

Landet i Madrid presis kl 16.00 og etter å ha hentet bagasje, samt gjort noen småærend, tok vi Metroen til Chamartin. Her hadde vi en avtale med Gary fra Texas, USA, som var med oss på #dreamteam2nidaros i fjor sommer.

Etter en hyggelig middag med Gary, fant vi fram til busstasjonen vår Estation Sur, og gikk litt forsinket på bussen til San Sebastian. Da vi var framme kl 06.20 neste morgen, hadde vi vært på reisefot i akkurat 24 timer!7D402C05_81B5_4A56_8A3F_4A2C89EF0019-229-600-450-80.jpeg

Etter ankomst til San Sebastian, spiste vi frokost på en hyggelig kafeteria på busstasjonen. Etter det gikk vi til hotellet og satte fra oss ryggsekkene.

Vi rusla litt rundt, sto nede ved stranda og så på morgenbaderne, surfer var ikke ute enda. Kanskje fordi bølgene ikke var store nok..... vi tok også en tur opp til en liten topp som ligger bak ei kirke -fra denne kirken kan du se tilbake og rett på katedralen. En fin liten tur som oppvarming til morgendagens vandring: hadde bare ikke regnet med å sette fast den ene sandalen i en større sprekk i asfalten og så lande på begge knærne. Det holdt å rense sårene og plastre godt, men jeg er nok litt hemmet spesielt i når vi går nedover.

Fredagens etappe fra San Sebastian til Zaurautz var lang og hard, ikke i km, men det er mye opp og ned (som i Gudbrandsdalen), bratte bakker, ulendt terreng, mye steinunderlag  som du må ta hensyn til for ikke å falle - igjen! Men det er en veldig vakker etappe hvor du er innom Atlanterhavet opptil flere ganger.

These shoes are made for walking

Kjøpte nye sko for ca ti dager siden. Valget falt på Hoka, som mange anbefalte. Nå får vi se hva føttene mine sier om noen dager - var det et godt kjøp?

Forberedelser til Vandring i Spania

Det kreves mindre utstyr og klær når man skal på vandring i Spania. Selv om jeg har opplevd +14 grader på mesetaen på Camino Frances i juli (!), er det sjelden en trenger å tenke på ullundertøy og tykke gensere som når man vandrer i Norge.

Har sjekket værmeldingene for nordlige Spania - og det viser fint vær/lett overskyet og temperaturer mellom 14 og 23 grader. Det er det beste vandreværet.

Jeg har i løpet av de siste årene gått til innkjøp av diverse pakkeposer - noen som kan presses lufta ut av slik at de tar mindre plass og skal være vanntette. De siste jeg har kjøpt er enklere poser med glidelås hvor lufta ikke må presses ut, men de er ikke vanntette. Jeg prøver å organisere slik at jeg har undertøy i en pose, sokker i en annen, vandreklær i en tredje og litt vanlige klær i den fjerde. Så har jeg en til lakenpose, "pysj", oppblåsbar hodepute (veldig liten når den ikke er blåst opp). En mindre pose er til diverse småting som buff, ørevarmer og andre småting som jeg ikke vil ha slengende i sekken - og må bruke lang tid for å lete etter.

Jeg går med staver og har kjøpt de som kan foldes i tre deler, slik at jeg evt ikke får problemer med å ha de i sekken og får de gjennom sikkerhetskontrollen.

Ryggsekken er en 40L Bergans Skarstind. Denne bruker jeg på vandringer i Spania og som dagstursekk på vandringer i Norge. Nå har jeg kjøpt en liten rumpetaske (3 l Bergans Skarstind) -  som jeg bruker den foran på magen. Synes det er greit å ha et sted å ha pass, penger, mobil og annet tilgjengelig uten å måtte ta av meg sekken.

Denne gangen skal vi innom noen større byer og besøke museer og andre severdigheter, og har derfor tattt med litt vanlige klær også. Eller er regelen: 3 av hvert - 1 på, 1 til vask og 1 i sekken. Det er lettere å få vasket klær på herberger enn når man bor på pensjonater/hoteller, så her har jeg nok syndet litt mot mine egne råd denne gangen. Sandalene min får plass i sidelommene utenpå sekken.

Men erfaringen viser at jeg pakker, veier sekken - og så tar jeg ut det jeg ikke tror jeg kommer til å trenge. Prøver å holde vekten til 6-7 kg ved utreise. Det er viktig å tenke lett når man pakker, klær i lette materialer - lite bomullsplagg (de transporterer ikke svette). Husk at det hjelper ikke om du har de fineste svettetransportende ytterplagg hvis undertøyet er av bomull!

Vil ved en senere anledning legge ut mitt forslag til pakkelister, for sydligere land og for vandring i Norge.

Camino del Norte Spania

Nå er det bare 3 dager til vi setter oss på flyet til Spania for å starte på en ny "Camino". Vi har tidligere gått Camino Frances - opptil flere ganger..... Vi har gått til Finisterre og Muxia, fra Porto til Santiago. De siste årene har vi gått Via de la Plata fra Sevilla til Astorga, og fra Ourense til Santiago. Nå var det på tide å prøve en ny vandringsvei. Vi diskuterte lenge og vel før vi bestemte oss for Camino del Norte. Alternativene var Camino Ingles og Camino Primitivo. De får vente til en annen gang!

Disse turene er testtureer for å finne ut hvilke deler som passer til å arrangere fellesvandringer på ved en senere anledning. Foreløpig tilbyr CaminoWalks kun vandring på Camino Frances. I år går vandringen der fra Sarria og de siste 111 km inn til Santiago, slik at det kvalifiserer for Compostellaen. Se "Vandring i Spania" eller forsiden for mer informasjon.

Vi flyr til Madrid på onsdag og tar nattbussen til San Sebastian hvor vi starter å gå fredag 28. september. Vi gleder oss til flott natur, god mat og vin, og ikke minst de små og store kyststedene vi kommer innom. I Bilbao har vi planlagt en hviledag, slik at vi får med oss severdighetene i denne byen, bl.a. "Güggenheim-museet".

Følg med her på bloggen for bilder og beskrivelser av vandringen.

#dovre2nidaros 2018

Årets vandring started med en samling på Pilegrimssenteret i Oslo søndag ettermiddag, før deltagerne sammen med Sabine tok toget til Dovre. Der ble de møtt av Steinar (sjåfør og altmuligmann) og Kari. Herfra gikk vi 4 km opp til Budsjord, hvor vi skulle overnatte. På veien var vi innom Dovre kirke for å få stemplet pilegrimspassene og se oss om i kirken. De som ønsket det, hadde en kort stund for seg selv i kirken.

Budsjord er et fredet gårdstun med 18 hus lagt i solhellinga mellom Dovre og Dombås. Gården ligger langs den gamle kongeveien og er siste stoppested før den strabasiøse vandringen over Dovrefjell. Pilegrimsleden følger kongeveien, og Budsjord er i dag et viktig overnattingssted for pilegrimer på vei til Nidaros.

Budsjord i soloppgang 134

De neste dag skulle vi over Dovrefjell - det går oppover fra Budsjord; opp den "fryktede" Hardbakken. Bare man tar det med ro - er den overkommelig for de aller, aller fleste, og utsikten bak oss på vei oppover er verdt strevet. På toppen kommer vi til "Allmannsrøysa" hvor det er vanlig å legge fra seg en stein. Enten en man har tatt med seg hjemmefra, eller funnet på veien. Denne steine kan symbolisere at man legger fra seg sine byrder - hva det måtte være er en privatsak! Noen legger også igjen en stein for å minnes noen de har mistet.

Brattbakken 167

Vi hadde en flott tur over fjellet, litt regn her og der, men mest flott sommervær. Vi går oppe på fjellet, men er nedom E-6 ved jevne mellomrom. Vi overnattet underveis på Furuhagli, Hjerkinn Fjellstue, Kongsvold, før vi tok turen opp på fjellet og inn Vinstradalen mot Ryphusan.

Oppe på fjellet etter Vårstigen, fikk vi møte litt uvær med lyn og torden og vi tok ly i en fjellgrop mens vi ventet på at det skulle gå forbi. Litt spenning på turen, men det gikk bra og alle kom fram til Ryphusan i god behold.

ly 1 182

vinstradalen 2 200  stmikalkap 193

orkla2 185

Nedstigningen fra Ryphusan går gjennom den vakre Vinstradalen og på vei ned passerte vi St Mikaels kapellet.

Oppdal er siste større tettsted før Trondheim, og mange benyttet anledningen til å handle litt og få seg en bedre middag på restaurant. Den siste uka av vandringen gikk gjennom skogs- og åkerlandskap gjennom Trøndelag.

En stor del av tida fulgte vi "Orkla". De siste dagene var det myr- og skogslandskap, før vi kom fram til Trondheim etter 15 dagers vandring.

0stein 2 163

s og K framme 189

Om bloggen

Her vil vi legge inn bilder og beskrivelser fra vandringer i Norge og Spania.  Det vil også bli lagt ut litt tips om pakking, valg sko, tursekker etc.

Here we will publish pictures and stories about our past walks, in addition to tips and our experiences on packing, which shoes we recommend, backpacks etc.