Nå hade vi ventet lenge – billettene var bestilt og betalt til påsken 2020, men vi vet alle hvordan det gikk. Vi skjønte fort at det heller ikke ville bli aktuelt verken i høstferien eller til påske i år. Men vi tok sjansen på høstferien 2021.

Så glade blir vi da vi endelige er opp på Caminoen igjen

Planen for vandringen

Vi har tenkt at en stund i framtida ønsker vi kanskje på tilbringe mer tid i Spania, ett eller annet sted langs en Camino. Vi begynte på en vi kjenner best Camino Frances, og vi plukket ut Logrono som startsted. Vi vandret noen dager gjennom våre favorittbyer som Navarette, Najera, og tok en hviledag i St Domingo de la Calzada. Dette er et mulig område vi tenker å se nærmere på. Derfra gikk vi til Belorado, hvor vi tok bussen til Burgos, overnattet på et svindyrt hotell (fordi hotellet vårt var overbooket, og det var helgen før nasjonaldagen og fullt overalt). Dyr lærepenge! Neste dag tok vi toget til Ponferrada, som er et av de andre områdene vi ville se litt nærmere på.

I Rioja- området var druene ennå ikke høstet inn, og så fristende….., men jeg klarte å la bonden ha druene sine i fred

El Bierzo området

Vi liker oss veldig godt i dette området mellom fjellkjeden over Cruz de Ferro og O’Cebreiro. Ponferrada er en passe stor by, og det er mange trivelige mindre byer/steder i begge retninger. Om man ønsker seg en to-dagers tur, kan man ta toget til Astorga og gå «hjem» til Ponferrada. Da får man med seg Rabanal, Foncebaddon, El Acebo, Molinaseca mm. I den andre retningen ligger små koselige landsbyer på rekke og rad – Cacabelos og Villefranca del Bierzo. Vi tok en hviledag i Ponferrada før vi gikk to korte etapper; til Cacabelos og Villefranca.

Borgen i Ponferrada
På vei til Villefranca
I El Bierzo-området var innhøstningen ferdig

Avslutning på turen

Vi hadde en dag til overs og bestemte oss for å ta bussen til Leon. Der fant vi et koselig lite hotell med relativt stor terasse i 3. etg – «Le Petit Leon». Anbefales, rett nedenfor Katedralen og rett ved de koselige torgene med uteservering. Dagen etter ALSA-buss til Madrid, og rett til vårt faste hotell «Hostal Viky» i Barajas. Kjkt med gratis transport til flyplassen når flyet går kl 06.00 neste morgen. Flott, avslappende ferie – ikke en tradisjonell pilegrimsvandring, men det blir neste gang, da vi fullfører Camino de Norte. Gleder oss!