Vandrerblogg

Camino Frances – høsten 2022

Camino Frances fra St Jean Pied de Port til Santiago de Compostela 28. august flyr jeg til Madrid for å starte reisen videre til SJPdP i Frankrike. Der starter vandringen på Camino Frances. Jeg har forberedt meg i snart et halvt år på denne turen og gleder meg stort....

Endelig…. Spaniavandring

Nå hade vi ventet lenge - billettene var bestilt og betalt til påsken 2020, men vi vet alle hvordan det gikk. Vi skjønte fort at det heller ikke ville bli aktuelt verken i høstferien eller til påske i år. Men vi tok sjansen på...

Jeg har fått problemer med en kul på utsiden av høyre fot. Den plager meg ikke til daglig, men det kan være utfordrende å finne brede nok vandresko. Spesielt når alt virker bra når du prøver skoene i butikken..... Etter noen timers vandring begynner det å gjøre vondt....

Pilegrimssesongen - eller vandringssesongen - er rett rundt hjørnet. Lenger sør i landet er det mulig å vandre langs Pilegrimsledene, men her i Gudbrandsdalen har vi snø og is. Derfor må vi vente ei stund før vi kan teste ledene. Vandrestrekning Valence/Tui til...

Llanes - Gijon Dag 5: Llanes til Nueva Fikk oppleve soloppgangen for første gang denne ferien, enten har vi vært for seint oppe eller så har det vært overskyet. I dag var det nydelig vær, og mye av Caminoen gikk langs kysten. En av de små buktene mellom klippene Når...

Santander til Llanes Etter en ca 18 timer på tog, fly, Metro og tog, var vi ganske slitne da vi kom fram til Santander litt over kl. 23 i går. Fikk sovet litt på toget til Gardermoen og på flyet nedover. Men måtte holde oss våkne for å se på Team Ingebrigtsen og...

for neste etappe av Camino del Norte. Mandag 30.09.19 setter vi oss på flyet for å fortsette vår vandring på Camino del Norte. Vi avsluttet i Santander i fjor høst, og nå tar vi sikte på å komme oss til Gijon. Foreløpig har vi bare kjøpt fly- og togbilletter samt...

Foran katedralen i Santiago I år skulle vandringen fortsette fra der vi avsluttet i fjor, i Sarria. Nå skulle vi helt inn til Santiago. Det var 5 år siden jeg sist gikk denne strekningen, og jeg grudde meg litt til alle pilegrimene som er ute langs caminoen. Nå er...

For English text, scroll down CaminoWalks v/Kari Børrud er et enmannsforetak som arrangerer gruppevandringer med vandringsleder og bagasjetransport i Norge og i Spania. Litt om meg selv. Kari Børrud, bosatt midt i Gudbrandsdalen og jobber som lærer for...

For English text, scroll down Sein start fra Finisterre pga værmelding som lovet mye regn og vind fra morgenen. Vi delte oss i to og noen gikk fra Frixe som er ca halvveis, mens resten tok taxi helt fram. Muxia var noe vi la til for å få med oss solnedgangen fra...

Det ble en mye finere dag enn forventet, litt tåke og liten sikt, men ikke en regndråpe. Fin vandring fra Corcubion til Finisterre. Etter hvert kom vi opp i høyden og fikk små skimt av havet og fyret på andre siden av bukta. Da vi var nede ved hotellet Hostal...

For English text, scroll down A Picota til Corcubion I dag kom regnet - håpet på litt småreg i ny og ne, men etter at Caminoen delte seg ved Hospital, var det som å gå i ei sky av småregn med til tider sterk vind. Vi var alle mer eller mindre gjennomvåte da vi kom ned...

For English text, scroll down Negreira til Casa Jurjo i A Picota Flott tur gjennom eukalyptusskog og små landsbyer til St Martina, hvor vi ble plukket opp av en av eierne av Casa Jurjo i A Picota. Det er et koselig overnattingssted som ligger 2.9 km fra Caminoen, og...

For English text, scroll down Årets første vandring går denne gang fra Santiago de Compostela til Finisterre og Muxia ute ved kysten. Vi er på veg til Gardermoen for å ta flyet til Madrid, og så kveldstoget til Santiago. Det går også fly fra Madrid til Santiago, men...

Etter mange års vandring har jeg gjort meg noen erfaringer når det gjelder å pakke sekken. Likevel – teori og praksis er to forskjellige ting!

Vandringen fra Dovre til Trondheim tar oss over Dovrefjell den første uka. Deretter følger vi Orkla fram til Meldal. Etter en avstikker opp på fjellet - til Storbuan økosamfunn, vender vi kursen nordover igjen via Løkken verk, Svorkmo før vi tilbringer siste natta på...

Fra Gudbrandsdalen til nord-Spania Det er ikke bare, bare å komme seg fra midt i Gudbrandsdalen til nord i Spania. Vi startet med 06:29 toget fra Ringebu og var inne på Gardermoen 09:04, Flyet skulle gå 12:15, og vi hadde litt ekstra tid, og reisefølget mitt bestemte...